michellejonk.reismee.nl

De bijbel als een weg naar heaven

Alle baz bus reizigers verslinden er minimaal1: de Bijbel! Tenminste zo noemen Rani, Alisia en ik de Coast to coast. Geen lonely planet meer nodig. De bijbel is het helemaal. Geen dag gaat er voorbij dat er niet in wordt gekeken, snel iets wordt opgezocht of wordt terug gebladerd. Dinsdag 31 maart, mijn eerste stop was Hermanus. Nog geen twee uur verwijderd va kaapstad, verbleef ik in een klein knus beetje ouderwets hostel. In eerste instantie leek ik alleen te zijn, back to me, myself eand I. Maar rond het middag uur kreeg ik toch wat gezelschap. De volgende ochtend vroeg ben ik gaan Kayaken. De zon was nog bezig met het opkomen terwijl we de zee op gingen. Eigenlijk is het geen walvissen seizoen, maar ik had onwijs veel geluk. Ongeveer 5 walvissen kwamen steeds dichterbij, tot ik met ingehouden adem het reusachtige beest mocht bekijken van ongeveer 20 meter afstand. Helemaal geweldig en mijn dag kon niet meer stuk. Verder was er niet heel veel te beleven, maar heb ik het erg gezellig gehad met River.

De volgende ochtend ging mijn trip weer verder richting Knysna. Ik kwam nu Alisia voor de tweede keer tegen die ook de eerste dag bij mij in de bus zat. Zij zou ook na twee dagen in Knysna uitkomen en zo hebben we afgesproken daar wat te eten. Het weekend was het slecht weer, maar wat een top hostel om een beetje te relaxen, breakingbad te kijken en te lezen. Perfecte keuken en prachtig uitzicht. Samen met Alisia ben ik naar een rastacommunitie geweest, hebben we het mooiste uitzichtpunt van Knysna bekeken en een super hike gedaan met een groepje van haar hostel. Ondertussen sloten Rani en Atlanta aan bij ons als duo en zo kwamen we bij mijn derdebestemming Plettenbergbay. Een klein knus hostel aan het strand, prachtig uitzicht, lekker weer. Alisia en ik hebben daar vandaan de bungyjump van de bloukransbrug gedaan, maar liefst 216meter hoog. Wat was dat gaaf. Ik ben een ochtend op pad geweest met 10 mannen naar monkeyland (wat toepasselijk :)). En een dagje op het strand. Alisia en Rani troffen we weer in de bazbus op weg naar Jefferysbay. Helaas waren de golven niet goed waardoor we niet hebben kunnen surfen. Maar inplaats daarvan dacht ik mijn geluk maar weer eens te steken in het kayaken dit keer tussen honderden dolfijnen. Na Jeff ging ik door naar PE daar heb ik alleen geslapen en liet ik Alisia, Rani en Atlanta achter. Ik ging door naar PA en het dorpje er naast Kleine monde. Hier woont een soort van familie van me en heb ik me uitstekend vermaakt voor 3 dagen. Lekker ontspannen, prachtige strand wandeling, gezellige braai met leuke mensen. Toch leuk om zo´n stop tussen door te hebben.

Chintsa moest en zou het volgens vele reizigers helemaal zijn. Ik moet toegeven de plek was mooi, maar de hoge verwachtingen van andere mensen waren wel lichtelijk teleurstellend. Twee nachten vonden Alisia en ik dan ook meer dan genoeg. We hebben een uitje gedaan naar de giraffe Abbey die denkt dat hij een mens is, kayaken over de rivier (jaja kayaken is helemaal mijn ding geworden) en een goede ochtend start met yoga. Samen zijn we door gegaan naar Bulungula, wat was dat geweldig. Een hostel aan de rand van de oceaan, midden in een Xhoza gemeenschap. Alles werkt op Zonne energie en de douche moest verwarmd worden met olie. lekker bij het kampvuur genietend van een wijntje en de geweldige sterrenhemel heb ik besloten dat dit mijn beste hostel is tot nu toe. De volgende dag gingen we op pad met een jonge dame van een Xhoza gezin en die heeft ons meegenomen in haar leven. Bouwstenen maken voor het huis, met modder, gras en koeien poep, houtsprokkelen voor het vuur, water halen (zij met een grote bak makkelijk op haar hoofd, die kleine van mij bleef nog niet eens staan als ik stil stond). Eten koken en daarna heerlijk met die vieze handen eten: pap met spinazi, ui, aardappel en kruiden. Met als toetje een soort oliebol. Het was simpel maar heerlijk. Alisia en ik zijn nog steed verbaasd dat we nergens last van hebben gekregen. De volgende dag zijn we begonnen aan een twee daagse hike van Bulungula naar Coffeebay, in totaal ongeveer 26 km. Geen officiele paden te bekenen. Van heuvels tot dallen, rotsen tot strand. Dwars door een rivier met geweldige stroming waardoor we dachten alle ten onder te gaan met bagage en al. Kwamen we aan in Lubazi. Het was een tocht van maar liefst 6,5 uur maar wat ontzetten mooi en gaaf. De tweede dag was erg¨pittig. Blaren en een snee in mijn voet maakte het mentaal en fysiek zwaar maar na ongeveer 14 km in 5 uur kwamen we aan in Coffeebay. Een relaxed hostel met gezellig mensen, een beachday waarbij we konden surfen, relaxen en volleyballen. Avondje kampvuur en avondje kaarten maakte de vijf dagen met Alisia tot een mooi einde. Deze vijf dagen waren echt geweldig, dit was Afrika en dit is prachtige natuur, waarbij je soms denkt 200jaar terug te zijn gegaan in de tijd. Vandaag was een lange dag van Coffeebay naar Durban. Hier overnacht ik alleen, om dan morgen door te gaan naar mijn laatste officiele bazbus stop Northendrakensberg. Zondag neem ik van Jo´burg de trein naar Pretoria, waar mijn moeder en tante me ophalen. Samen met mama sluit ik mijn vier maanden af met een 4 daagse Krugerpark.

Ik kan nog niet geloven dat de 4 maanden bijna voorbij zijn, en hoe erg ik ook geniet ik merk ook dat mijn hoofd stiekem al nadenkt over de dingen in Nederland. De kleuters die op mij staan te wachten, dozen die moeten worden uitgepakt en de huurders die mijn huis moeten verlaten. Ik heb zin om iedereen weer te zien, maar ben nog niet klaar om mijn avontuur achter te laten. Kon het nog maar even langer duren er is namelijk zoveel moois wat ik nu heb overgeslagen en de reislust is toegenomen. 4 maanden lijken veel, maar is helemaal niets als je het zo naar je zin hebt. Zuid Afrika heeft een stukje van mijn hart gestolen.

Reacties

Reacties

Babette

Wauw wauw en wauw, wat een geweldig en vooral stoer avontuur en heerlijk om te lezen! Geniet van je laatste dagen! X

Irma

"Slechts" 4 maanden weg maar plezier en ervaring voor een jaar volgens mij !
Geniet nog maar even van je laatste dagen daar, gezellig met je moeder relaxen ????. XX

Dennis

leuk om te lezen weer mies en wat gaat de tijd snel, geniet ervan nog????

Ella

Wat een leuk verhaal weer en wat een belevenissen. Nog even genieten en dan weer gezellig bij ons xx

Malou

Oh wat een fijne berichten lieve Michelle. En wat kun je mooi schrijven. Ik wacht je ook weer op met open armen. Nu nog even heeeel hard genieten daar! Liefs Xxx

Simone

Geweldig weer om te lezen, Michelle. Nog heel veel plezier en avontuur in de laatste dagen. Nederland is ver weg en mag in jouw hoofd ook best ver weg liggen. X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active